Posted on Jätä kommentti

Minkälainen on hyvä logo?

Usein ajatellaan, että logosuunnittelu pitäisi aloittaa pohtimalla mihin käyttötarkoituksiin juuri se oma logo tulee. Mietitään, että logon pitäisi olla sellainen, että se on sopiva esimerkiksi nettisivuille, ikkunateippauksiin ja käyntikorttiin. Tai mitä ajankohtaisia tarpeita sattuukaan olemaan juuri siinä hetkessä.

Yksittäisiä logon käyttökohteita ei kuitenkaan tarvitse ottaa erikseen suunnittelussa huomioon, kunhan muistaa logon helpot perussäännöt. Kun suunnittelet logon näiden ohjeiden mukaan, se toimii ihan missä tilanteessa vain!

Ihan ensin: mikä ylipäätään on logon tarkoitus?

Logon tärkein tehtävä on olla yrityksesi visuaalinen tunniste ja mielikuvan välittäjä. Logo kertoo mitä yrityksesi tekee ja millä tavalla, ja lisäksi logo henkii yrityksesi arvomaailmaa. Logosta välittyy paljon sanatonta informaatiota ja tunnelmaa, mutta sen pitää olla sisäistettävissä sekunnissa. Huolellisella suunnittelulla voit sitten vaikuttaa onko tämä tieto ja tunnelma juuri sellaista mitä haluatkin yrityksestäsi välittyvän, eli tuleeko logosta juuri oikeanlainen mielikuva.

Näillä perusohjeilla syntyy onnistunut logo:

1. KÄYTÄ MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN VÄREJÄ

Käytä logossa mielellään vain yhtä tai kahta, ihan maksimissaan kolmea erilaista värisävyä. Käytä tasaisia väripintoja, eli ei liukuvärejä, varjostuksia tai muitakaan efektejä.

Miksi? Mitä selkeämpi väritys logossa on, sitä selkeämpi muistijälki siitä jää. Ja sitä on myös helpompi käyttää monissa eri paikoissa. Esim. brodeerauksessa, painatuksissa, teippauksissa ja ihan kaikkialla logon väri on toistettavissa mahdollisimman samanlaisena kun värityksessä ei ole mitään turhia kikkailuja.

2. TEE LOGOSTA VAIN YKSI VÄRIVERSIO

Erilaisia värivariaatioita erilaisiin tilanteisiin et tarvitse! Ainoat poikkeukset ovat musta ja valkoinen versio. Mustaa voit käyttää silloin kun ei ole mahdollista painattaa värillistä ja valkoista voi käyttää esim. valokuvan päällä vesileiman tavoin.

Miksi? Yrityksesi tunnistetaan myös jo pelkästään väristä, ei vain logosta. Väri jättää todella vahvan mielikuvan ja muistijäljen. Jos käytät erilaisia värivaihtoehtoja, niin tunnistettavuutesi menee vessanpytystä alas. Ihminen hämääntyy, ei ymmärrä että onko tämä nyt sama yritys vai eri yritys. Välttämättä logoasi ei siis edes tunnisteta, sitä ei osata yhdistää yritykseesi ollenkaan, jos käytät erilaisia värejä.

3. LOGON PITÄÄ TOIMIA MYÖS TÄYSIN MUSTAVALKOISENA

Suunnittele logo ensiksi ihan pelkästään mustalla värillä, hio muodot ja suhteet kuntoon ja lisää väri vasta ihan lopuksi.

Miksi? Ensinnäkin varmistat logon selkeyden ja yksinkertaisuuden, joka on tärkeää sen kannalta miten logo hahmotetaan ja miten se jää mieleen. Toinen syy on se, että logo toimii varmuudella myös silloin, kun käytössä on pelkästään musta väri. Kun tunnisteväriä ei ole käytössä, niin logo on kuitenkin tunnistettavissa samaksi merkiksi sen muodosta.

4. LOGON PITÄÄ TOIMIA TOSI PIENESSÄ KOOSSA

Logon pitää olla tunnistettavissa ja luettavissa myös noin senttimetrin korkuisena. Huolehdi siitä, että logossa oleva teksti on luettavissa ja logon kuvio on tunnistettavissa ihan minikokoisena.

Miksi? Logoa pitää välillä pystyä käyttämään pienessä koossa, tämä tilanne tulee väistämättä eteen jossain vaiheessa. Esimerkiksi kynään tai postikortin reunaan ei yksinkertaisesti mahdu isoa painatusta.

5. VALITSE FONTTI HUOLELLA

Muista luettavuus ja selkeys. Mieluummin liian yksinkertainen kuin liian koristeellinen. Mieti minkälainen tunnelma fontissa on, minkälaisia mielikuvia siitä tulee. Fontista pitäisi huokua ammattimaisuus ja sen pitää olla alallesi sopiva. Fontin ja mahdollisen merkin (logossa olevan kuvion) pitää tietysti myös sopia hyvin yhteen, olla samanhenkisiä.

Miksi? Jokaisella fontilla on oma muotokieli, joka vaikuttaa vahvasti koko logon välittämään mielikuvaan. Teksti kannattaa pitää tärkeässä roolissa, jotta logosta pystyy yhdellä silmäyksellä näkemään yrityksen nimen.

6. PIDÄ LOGON ELEMENTIT JA IDEA YKSINKERTAISINA

Logossa olevien elementtien kannattaa olla simppeleitä ja elementtien määrä mahdollisimman pieni. Ihan toimiva kokonaisuus on, että logossa on teksti jollain tietyllä fontilla ja lisäksi visuaalinen merkki aseteltuna tietyllä tavalla. Logoon ei kannata ympätä montaa erilaista ideaa ja elementtiä, vaan mieluummin pitäytyä yhdessä ideassa, ja kahdessa elementissä.

Miksi? Jos logossa on monta erilaista kuviota ja ideaa, se luo enemmän hämmennystä kuin selkeyttä. Monimutkaisuus huonontaa aina mieleenpainuvuutta.

Jos mitään muuta et jaksa hyvän logon ohjeesta muistaa, niin muista edes tämä: yksinkertainen logo jää paremmin mieleen ja se tekee yrityksestäsi tunnistettavan.

YKSINKERTAINEN logo on paras logo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *