Tässä kirjoituksessa kerron, miten Teeletin tuote-etiketti koki mahtavan muodonmuutoksen. Näitä vinkkejä sinun on helppo soveltaa myös oman etiketin suunnitteluun.
“Etiketissä on pari keskeistä ongelmakohtaa. Se on sävyltään raskas ja kotikutoinen. Toivoisin sen olevan keveämpi ja houkuttelevan helpommin ostamaan ja sopivan myös lahjaksi ihan siltään. Toinen ongelmakohta koskee tekstisisältöjä, jotka ovat turhan insinöörimäiset.”
Tiina / Teeletti
Oli selvää, että etiketti saa kyllä olla yksinkertainen. Jotain ilmettä alkuperäinen etiketti kuitenkin kaipaa, jotta se houkuttelisi ostamaan. Vaikka tuote olisi kuinka hyvä ja laadukas, mutta jos se ei näytä siltä ulospäin, ei sitä kyllä haluta ostaakaan.
Pienillä ideoilla ihmeitä
Lähdetään liikkeelle heti kuvamaailmasta, koska se on selkeästi tässä tärkein asia.
Laitetaan värityskehys etikettiä kuvittamaan:
Kasvikehys 0250 (4,44 € + alv 24 %)
Lisäksi tarvitaan Premium-päivitys, jolla saa oikeuden käyttää värityskuvaa myyntituotteessa:
Premium-päivitys (22€ + alv 24 %)
Kasvikehys voisi olla sillä tavalla aseteltu, että kuvan ulkoreunat menee etiketin yli, eli sen ei tarvitse mahtua siihen kokonaan. Kokeile kuinka paljon sitä kannattaa cropata että näyttää hyvältä. Ja siinä voisi olla mustat reunukset, mitkä vanhassa on, ja kasvikehys menee sitten reunuksen alle.
Alaosan musta palkki voisi olla muuten samalla tavalla, mutta vain matalampi, ja logo paljon pienemmällä.
Kehyksen sisälle sitten muut tekstit. Tuotteen nimi voisi olla isolla, kauniilla ja pehmeällä fontilla. Voisit kokeilla esim. samaa fonttia mikä logossa. Tuotteen lisänimi sitten pienemmällä tuotenimen alla.
Tuotekuvailu sitten kehyksen sisään alempaan puoliskoon. Ja ainekset, alkuperämää yms. ihan pienellä niiden alle. Tee selkeä väli tuotekuvailuun, eli ne olisi omina elementteinä. Valitse tuotekuvailuun ja pikkutekstiin helppolukuinen perusfontti, joka on kuitenkin pehmeä ja tyylikäs. Esimerkiksi Gill Sans on hyvä vaihtoehto ja sopii tähän tuotteeseen oikein mainiosti.
Kaunis teepaketti tarttuu helposti hyllystä mukaan
Tiina kertoo prosessista ja lopputuloksesta: “Etiketin visualisointi on mörötellyt mielessä jo pidemmän aikaa. Törmäsin ensin Päivin värityskuviin ja sitten Päivin klinikkaan ja siinä oli sellainen houkutteleva kokonaisuus, että teki jo huomattavasti enemmän mieli lähteä työstämishommiin. Visuaalisen ilmeen ja tuoteselosteen teknisen tiedon tiedon yhdistäminen sopuisasti ei aina ole ihan simppeliä, mutta Päivi antoi aloitusvinkit fonteista, asettelusta ja värityskuvakuosista sekä mentoroi ja kannusti matkan varrella. Joku vaan etiketti on nyt aika hieno etiketti. Siihen puettu Teeletin irtotee on nyt kiva antaa asiakkaan kyytiin ja viedä lahjaksi teeystävälle <3.”